onsdag 16. januar 2019

Til ungdommen av Linn Skåber og Lisa Aisato

Denne boka er bare nydelig!
Linn Skåber har gjort en kjempejobb! Og sammen med Lisa Aisatos fantastiske illustrasjoner blir denne boka noe helt spesielt.
Det er ungdom selv som gir grunnlag for historiene, omarbeidet med respekt av forfatteren. Fortellingene er både såre, tøffe, triste, morsomme og preget av menneskers usikkerhet, fortvilelse og håp. Tekstene er korte, både som dikt og monologer, noe som på en måte gjør dem enda sterkere. Det er jo ofte det som kjennetegner ungdomsboklitteraturen, det direkte språket, uten for mange omveier. Det er også det som gjør at jeg liker ungdomslitteraturen så godt.
Ikke ofte jeg kjøper ei bok, jeg jobber med bøker og har bøker rundt meg hele tiden, men denne vil jeg eie. Boka starter slik;
"Det er ikke lett å være i en brytningstid, i forandring, i en ommøblering. For sånn kan det faktisk føles å bli ungdom. Som om noen har ommøblert rommet ditt uten at du visste det, uten at du ba om det".
Jeg vil låne denne


Ingen kommentarer: