mandag 17. november 2014

Badboy: Steroid av Annette Münch

Endelig ei ny bok av Annette Münch. Jeg har hatt med meg hennes første bok, Kaoskrigeren, på utallige klassebesøk og har gledet meg til denne boka. Og forfatteren innfrir mine forventninger. Badboy: Steroid er akkurat det den skal være; tøff og sår.
Boka starter med at Casper, Jonas og moren flytter ut av det svære huset til Erik. Erik har vært samboeren til Jennie, moren deres, de siste årene, men nå har han funnet en ny og yngre kjæreste. De flytter fra et fantastisk hus og et flott liv til en sliten leilighet og dårlig økonomi. Casper får fortsette på sin skole, Erik hadde betalt for han ut året, men kjæresten hans, Stephanie, forsvinner fort når pengene er borte! Jonas, den tause, rare broren hans, fungerer dårlig på sin skole, han blir både mobbet og slått og gutter som prøver å være venn med han blir også truet. Casper må foreta seg NOE, han vil bli sterk og han vil bli stor! Han begynner å trene beinhardt, men det hjelper ikke fort nok, så han faller for fristelsen, skal bare ta èn kur med steroider. Og så er han igang, han vokser, han blir kul, han får draget på damene, han blir uslåelig! Snart kan han få Stephanie tilbake!
Men så dukker Alice opp! Og han begynner samtidig å få gjeld til folka som skaffer han sprøytene, og uten dem forsvinner musklene fort.
"The iron never lies to you,
I have found the iron to be my greatest friend.
It never freaks out on me, never runs.
Friends may come and go,
but 200 pounds is always 200 pounds"
Henry Rollins

 Gratulerer til Annette Münch med Brageprisen! 

Jeg vil låne denne

Ingen kommentarer: