onsdag 5. november 2008

Dødslekene av Suzanne Collins


I landet Panem, som en gang var Nord-Amerika, blir det en gang i året arrangert en konkurranse. To ungdommer fra hvert av de tolv distriktene i landet blir plukket ut gjennom loddtrekning, og må kjempe alle mot alle på en arena til bare en står igjen levende, som vinner. Konkurransen blir direktesendt på tv, som et ekte, grusomt, realityshow.
I det fattigste av distriktene blir 12-åringen Prim trukket ut. Storesøsteren hennes, Katniss, bestemmer seg for å ta Prims plass, for å berge søsterens liv. I villmarken er hun overlatt til seg selv og sitt eget overlevelsesinstinkt. Katniss er snartenkt og vant til å kjempe for å overleve, men hva skjer når hennes medkonkurrent fra distrikt 12, vil kjempe sammen med henne? Og andre deltakere? Kan hun stole på alliansen?
Dødslekene er en spennende bok om en forferdelig realitykonkurranse og kampen for å overleve.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg må bare si at jeg har nettopp lest ut boken, og jeg er positivt overrasket. Jeg pleier som regel ikke å ha sansen for "framtidsaktige" bøker, der slike konkurranser foregår. Men denne syns jeg var utrolig bra.
Jeg anbefaler alle, som liker skikkelig spenning, å lese denne boka. Du kommer ikke til å bli skuffet.

Unknown sa...

Hei =)
Jeg skriver en oppgave om Tunneler nå. Så lurte jeg på alle navnene ?
Hva heter han handre som kom fra distrikt tolv igjen?

Unknown sa...

jeg mente dødslekene, sorry.. holder på med to bøker :P