mandag 25. september 2017

Og av Veronica Salinas

Jeg var så heldig å få høre Veronica Salinas i Drammen. Hun er en fantastisk, fargerik formidler. Jeg kjente bildebøkene hennes, har brukt dem mye i Eventyrtimer. Jeg måtte lese ungdomsboka OG.
Forfatteren forteller om sitt møte med Norge, som au pair. Og sitt møte med Norge, som elev på Norsk-skolen. Og sitt møte med Norge, som menneske. Som en person med mange tanker, lengsler, ord, men veldig få på norsk. Hun forteller godt hva det gjør med en person som har så mange tanker og følelser, så mye tristhet inne i seg og som ikke kan ordene som gjør at hun kan dele dem med de rundt seg.
Veronica Salinas liker ordet OG.

"Er du fra provinsen eller fra byen?
Er du fattig eller rik?
Er du herfra eller derfra?
Liker du havet eller fjellet?

Jeg er fra provinsen OG byen.
Jeg er fattog OG rik.
Jeg er herfra OG derfra.
Jeg liker havet OG fjellet."

Jeg vil låne denne

Ingen kommentarer: